بیمه تایم
بیمه زلزله منازل مسکونی

چرا باید ساختمان و منازل مسکونی را بیمه زلزله کنیم؟

۵
(۱)

ایران یکی از کشورهای زلزله خیز است که هر ساله در مناطق مختلف کشور شاهد زلزله و متاسفانه در برخی از موارد زلزله‌های پر خسارت بوده‌ایم. ایمنی بیشتر سازه‌ها در اغلب مناطق هنوز از نگرانی‌های بیشتر افراد می‌باشد. سال‌هاست که مهندسین سعی نموده‌اند بر طبق آیین نامه ۲۸۰۰ ساختمان‌هایی با استقامت بالا در برابر زلزله ساخته شود اما از آنجاییکه مهندسی بیشتر منازل در برابر زلزله می‌تواند نگران کننده باشد، داشتن بیمه‌نامه زلزله ساختمان و منازل مسکونی می‌تواند بهترین راهکاری برای جبران خسارات مالی اتفاق افتاده باشد. این که بیمه زلزله چه پوشش‌هایی دارد و در زمان خسارت چه خساراتی را جبران می‌کند مواردی است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.


عوامل موثر بر قیمت بیمه زلزله منازل مسکونی

عوامل موثر در قیمت بیمه زلزله منازل مسکونی

 

با آشنایی که شما از بیمه زلزله دارید می‌توان عوامل موثر بر  هزینه بیمه زلزله منازل را به صورت زیر بیان کرد:

شهر یا منطقه محل مورد بیمه

با توجه ساختار زمین شناسی از لحاظ وجود گسل‌ها و زلزله خیزی این مناطق، شهرهای ایران به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • منطقه یک (حداقل خطر): اصفهان ، اراک ، همدان ،…
  • منطقه دو  : یزد ، شهرکرد، ابهر ، سوسنگرد ،…
  • منطقه سوم : اهواز ، مشهد ، بوشهر ، فریمان ،…
  • منطقه چهارم : شیراز، زاهدان ، زنجان ، ایلام ، تبریز، گرگان ، رشت ، خرم آباد ، ساری، کیش،…
  • منطقه پنجم (حداکثر خطر): تهران ، قم ، قزوین ، کرمان ،…

نقشه زلزله ایران

 

موضوع مهم این که در شهرهایی که پر خطر اعلام شده‌اند نرخ حق بیمه از شهرهای کم خطر بیشتر می‌باشد.

با توجه به وسعت یک شهر بخصوص در کلان شهرهایی مانند تهران و وجود گسل های زلزله خیز، شرکت‌های بیمه نرخ بیمه زلزله را در مناطق مختلف بصورت منطقه بندی تعیین می‌نمایند.

 

نوع سازه های ساختمان

یکی از عوامل مهم در قیمت بیمه زلزله نوع سازه ساختمان می‌باشد. چراکه اولین گزینه در ریسک سنجی برای انجام بیمه زلزله منازل مسکونی مربوط به نوع سازه‌های آن ملک و ساختمان می‌باشد. در  همه شرکت‌های بیمه تقسیم‌بندی سازه‌ها به ترتیب زیر می‌باشد:

  • سازه فلزی
  • سازه بتنی
  • سازه آجری
  • سازه گلی و سنتی

هر ساختمان بر اساس قرار گرفتن در هر طبقه ریسک خطر متفاوت داشته و در نتیجه قیمت بیمه زلزله متفاوتی را هم خواهد داشت. با قرار گرفتن در طبقه پر ریسک قیمت بیمه زلزله گران‌تر می‌شود. البته سن ساختمان نیز در تعیین قیمت بیمه زلزله موثر است. برخی از شرکت‌های بیمه ساختمان های قدیمی که استحکام زیادی ندارند را بیمه زلزله نمی‌کنند.

متراژ ملک مورد بیمه

از فاکتورهای مهم در محاسبه بیمه زلزله متراژ ملک مورد بیمه می‌باشد. هر چه متراژ ملک مورد بیمه بزرگتر باشد خسارت قابل جبران هم در زمان خسارت بیشتر می‌شود. بنابر این مساحت و متراژ ملک در قیمت بیمه زلزله موثر می‌باشد.

هزینه بازسازی هر متر مربع از ملک

از پوشش‌های بیمه زلزله هزینه بازسازی بنای مورد بیمه می‌باشد، هر چه هزینه ساخت هر متر مربع از بنا بیشتر باشد قیمت بیمه زلزله آن سازه هم بیشتر خواهد شد. قیمت بیمه زلزله برای بیمه نامه ای که هزینه بازسازی ۱ میلیون تومان دارد با بیمه زلزله ای که هزینه بازسازی ۳ میلیون تومان دارد متفاوت می‌باشد. هر چه هزینه بازسازی هر متر مربع از ملک مورد بیمه  بیشتر باشد قیمت بیمه زلزله آن ملک نیز بیشتر می‌شود.

ارزش لوازم بیمه شده

در بیمه نامه زلزله شما می‌توانید علاوه بر ملک، لوازم منزلتان را هم بیمه کنید. با داشتن پوشش لوازم منزل خسارات وارد بر اثاثیه منزل شما جبران می‌شود. نکته جالب در بیمه زلزله این است که شما می‌توانید بدون بیمه کردن ملک، لوازم منزلتان را بیمه کنید، این نکته مورد توجه مستاجران است که می‌توانند لوازم منزلشان را  بدون بیمه کردن ساختمان مسکونی‌شان را بیمه کنند. در این حالت برای بیمه شدن فقط لوازم ساختمان  لیست لوازم بیمه شده به همراه ارزش آن‌ها ضمیمه بیمه نامه می‌شود.

آیین نامه ۲۸۰۰ در داشتن بیمه زلزله

در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۷۶ بر اساس بیست و دومین اجلاس کمیته ملی استاندارد ساختمان، آیین نامه طرح ساختمان در مقابل زلزله تهیه شد. تدوین آیین‌نامه طراحی ساختمان‌­ها در برابر زلزله، موجب رونق ضوابط مهندسی در روند ساخت و ساز کشور شد و با ترویج ساخت و سازهای ایمن، ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله تعدادشان بیشتر شده است. از لحاظ بیمه‌ای نیز ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله و یا ساختمان‌هایی که دارای گواهی آیین نامه ۲۸۰۰ هستند، دارای ریسک کمتری نسبت به سایر ساختمان‌ها داشته و طبیعتا حق بیمه زلزله کمتری را نیز پرداخت خواهند کرد.


بیمه زلزله منازل مسکونی چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

پوشش های بیمه زلزله منازل مسکونی

همانطور که می‌دانید بیمه زلزله یکی از پوشش‌های اضافی بیمه‌ آتش سوزی است. پوشش‌های اصلی بیمه آتش سوزی شامل آتش سوزی، انفجار و صاعقه می‌باشد. برای داشتن پوشش‌های بیشتر از جمله زلزله، سیل، رانش زمین  و  … باید پوشش‌های اضافی را به بیمه آتش سوزی خود اضافه نمایید. همانطور که گفته شد از جمله پوشش‌های اضافی که می‌تواند پوشش‌های کافی برای ساختمان شما داشته باشد اضافه کردن پوشش زلزله می‌باشد.

حال اگر این سوال برایتان پیش آمده که بیمه زلزله منزل مسکونی چه پوشش‌هایی برای شما خواهد داشت، باید گفت که با داشتن بیمه زلزله، ساختمان شما پوشش‌های اصلی بیمه آتش سوزی از جمله آتش سوزی، انفجار و صاعقه به همراه پوشش زلزله و آتشفشان را خواهد داشت.

این نکته مهم را فراموش نکنید که بیمه زلزله فقط خسارات مالی وارد شده به ملک بیمه شده و لوازم بیمه شده آن ساختمان را پوشش می‌دهد. البته اگر شما فقط ساختمان را بیمه نمایید در صورت زلزله خسارت مالی برای بازسازی آن ساختمان ارائه می‌شود و اگر فقط لوازم ساختمان بیمه شود، در زمان زلزله، خسارات مالی وارد شده به اثاثیه و لوازم بیمه شده قابل پرداخت می‌باشد.

 شما می‌توانید ملک و لوازم ساختمان را به صورت جداگانه و یا با هم بیمه زلزله نمایید

بد نیست بدانید که خسارات جانی در بیمه زلزله تحت پوشش نمی‌باشد. اما برخی از شرکت‌ها در طرح‌های ویژه خود علاوه بر بیمه آتش سوزی و بیمه زلزله در طرح پیشنهادی خود، جبران هزینه های پزشکی تا سقف خاصی را هم دارند. از جمله این طرح‌ها طرح تدبیر شرکت بیمه کارآفرین می‌باشد که در آن علاوه بر بیمه آتش سوزی، بیمه زلزله، بیمه مسئولیت آتش سوزی در قبال اشخاص ثالث و همسایگان، هزینه پزشکی، هزینه اسکان و اجاره در زمان خسارت و … از مهمترین پوشش‌های طرح تدبیر بیمه کارآفرین می باشد.

مطلب مرتبط: راهنمای خرید بیمه آتش سوزی و زلزله پاسارگاد


شرایط خرید بیمه زلزله برای مجتمع‌های مسکونی

شاید یکی از ضروری‌ترین بیمه‌نامه‌ها، داشتن بیمه زلزله برای مجتمع های مسکونی است که  سبب فراهم شدن آسایش و حمایت از مالکان و مستاجران می‌باشد. بر اساس قانون تملک آپارتمان‌ها هیات مدیره و یا نماینده هیات مدیره موظف است که تمام ساختمان را در مقابل آتش سوزی بیمه کند چرا که در غیر این صورت در زمان خسارت، مسئول جبران خسارت مدیر ساختمان و یا هیات مدیره ساختمان می‌باشد.

برای داشتن بیمه زلزله برای مجتمع‌های مسکونی کافی است که پوشش زلزله بر روی بیمه نامه آتش سوزی اضافه شود.

البته هر واحد مسکونی می‌تواند به صورت جداگانه برای واحد خود نیز بیمه آتش سوزی و بیمه زلزله خریداری نماید. در این صورت مالک می‌تواند در صورت سرایت آتش سوزی به واحد‌های دیگر، خسارت به آن‌ها را از این طریق جبران نماید. این کار از طریق تهیه بیمه مسئولیت ناشی از آتش سوزی امکان پذیر می‌باشد. این نکته را می توان در بیمه‌های آتش سوزی مجتمع های مسکونی بیان کرد که در اکثر شرکت‌های بیمه برای بیمه‌های آتش سوزی مجتمع‌های مسکونی تخفیف‌های ویژه ای را ارائه می‌کنند. برای اطلاع از تخفیفات بیمه آتش سوزی و زلزله شرکت‌های مختلف می توانید از استعلام قیمت بیمه زلزله بیمه تایم کمک بگیرید. برای خرید بیمه زلزله برای مجتمع‌های مسکونی باید در فرم پیشنهاد تعداد واحدهای مسکونی، تعداد طبقات، متراژ کل محل بیمه شده، و در صورت درخواست بیمه شدن لوازم، لیست لوازم به همراه ارزش ریالی همه آن‌ها وارد نماید.

 

مشاوره و خرید آنلاین بیمه زلزله ساختمان و منازل مسکونی از بیمه تایم

زلزله قابل پیش بینی نیست ولی خسارات آن قابل جبران می‌باشد، برای خرید بیمه زلزله شما می‌توانید فرم بیمه آتش سوزی را با انتخاب پوشش اضافی زلزله برای بیمه تایم ارسال کنید. تیم کارشناسان بخش آتش سوزی بیمه تایم مقایسه قیمت بیمه زلزله بین شرکت های مختلف را برای شما انجام می‌دهند. البته اگر شرکت خاصی برای خرید بیمه زلزله مد نظر شما ست می‌توانید شرکت بیمه مورد نظرتان را در زمان سفارش بیمه آتش سوزی انتخاب کنید. می توانید به کمک کارشناسان بیمه تایم راهنمای خرید بهترین بیمه آتش‌سوزی را در همه شرکت های بیمه دریافت نمایید.

امتیاز شما به این مطلب چند است؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد رای ۱

خیلی متاسفیم که این مطلب رضایت شما رو جلب نکرد!

لطفا با نظر خودتون مارو در ارتقا این مطلب یاری کنید

چه موردی رو میتونیم در این مطلب بهبود بدیم؟

تیم تولید محتوای بیمه تایم

اضافه کردن نظر