بیمه تایم
بیمه سرقت خودرو

راهنمای کامل پوشش سرقت بیمه بدنه

۵
(۲)

افزایش قیمت خودرو و عدم امنیت کافی خیلی از خودرو ها آمار سرقت خودرو را در سال های اخیر افزایش داده است. بسیاری از سارقان به راحتی و با استفاده از ترفند های حرفه ای که دارند می توانند در عرض چند ثانیه بسیاری از خودرو ها از قبیل ۲۰۶ و پراید و سایر خودرو ها را به سرقت ببرند.  در ادامه می خواهیم به این موضوع بپردازیم که چگونه بیمه بدنه می تواند در زمان سرقت به دارندگان خودرو کمک کنند.

بیمه سرقت خودرو چیست؟

سرقت خودرو به دو صورت سرقت کلی خودرو و سرقت سایر قطعات خودرو مثل لاستیک، سیستم صوتی و رینگ و ضبط و … انجام می شود. حال اگر خودروی سرقت شده بعد از مدتی پیدا شود و قطعات آن به سرقت رفته باشد، باز هم یم تواند از بیمه نامه برای جبران خسارتش استفاده نماید.

پوشش سرقت کلی خودرو سرقت

اگر خودرو با تمامی قطعات از محل پارک شده دزدیده شود، سرقت کلی خودرو اتفاق افتاده. خسارات مختلفی نظیر آتش سوزی، انفجار و صاعقه جزو پوشش‌های اصلی بیمه بدنه هستند. سرقت کلی خودرو نیز جزو پوشش‌های اصلی بیمه بدنه محسوب می‌شود. اگر راننده برای خودروی خود بیمه بدنه تهیه کرده باشد و خدای نکرده، اتومبیل به سرقت رود، شرکت بیمه خسارت خودرو را تا سقف تعهدات بیمه‌نامه به بیمه‌گزار پرداخت و جبران می‌کند.

شرایط پرداخت خسارت پوشش سرقت بیمه بدنه خودرو

اگر خودروی شما یا وسایل آن به سرقت رفته باشد، مالک خودرو باید دو بار در بازه زمانی ۴۵ روزه در نشریات کثیرالانتشار، موضوع سرقت خودروی خود را آگهی کند. اگر خودرویتان  پیدا نشد، مالکیت این خودرو به نام شرکت بیمه منتقل می‌شود. شرکت بیمه در اکثر موارد سقف خسارت پرداختی  ۸۰ درصد ارزش خودرو را تقبل خواهد کرد. اگر بیمه‌گذار قبلا در مدت اعتبار بیمه‌نامه از شرکت بیمه، خسارت بیمه بدنه دریافت کرده باشد، پوشش سرقت بیمه بدنه خودرو تا ۷۰ درصد ارزش خودرو را پرداخت خواهد کرد. الباقی ۲۰ یا ۳۰ درصد  به عنوان فرانشیز بیمه بدنه به عهده خود بیمه‌گذار خواهد بود.

پوشش سرقت جزئی خودرو

پوشش سرقت جزئی یا سرقت قطعات خودرو یکی از پوشش های اضافی بیمه نامه بدنه می باشد. بیمه گذار با پرداخت حق بیمه اضافی می توانند پوشش سرقت درجای قطعات را داشته باشند. در این پوشش حتما ارزش قطعات و مشخصات قطعات تحت پوشش در بیمه نامه باید درج شود.

سقف خسارت بیمه سرقت درجا

شرکت های بیمه در بیمه نامه بدنه شرایط مختلفی را در پرداخت خسارت دارند. به عنوان مثال در بیمه بدنه کارآفرین و بیمه ملت حداکثر ۱۰ درصد ارزش خودرو (۲ درصد برای لوازم صوتی و ۸% برای رینگ و لاستیک) را به عنوان سقف خسارت در نظر می گیرند.

شرایط بیمه بدنه سرقت خودرو

بعد از خسارت خودرو چکار باید کرد؟

اولین کار بعد از سرقت خودرو تماس با پلیس ۱۱۰ می باشد. این کار جهت اطلاع رسانی برای عدم ثبت تخلفات و سایر اتفاقات برای خودرو می باشد. با تماس شما پلیس در محل حاضر شده و گزارش مبنی سرقت خودروی شما را ثبت خواهد کرد.

پلیس برگه گزارش را به زیان دیده تحویل می دهد و مالک می تواند با مراجعه به کلانتری محل گزارش سرقت خود را ارائه داده و پرونده خسارت را با ارائه مدارک لازم تشکیل دهد. با تشکیل پرونده خودروی شما در لیست خودروهای مسروقه ثبت می شود. شما می توانید با ارائه گزارش و مدارک لازمه به شرکت بیمه اعلام خسارت جهت سرقت کلی خودرو و سرقت قطعات خودرو را انجام دهید.


مطلب مرتبط: بیمه بدنه یا کارت طلایی؟


شرایط پرداخت خسارت سرقت خودرو

بر اساس شرایط بیمه نامه بدنه، خسارت سرقت در بیمه بدنه با توجه به شرایط زیر قابل پرداخت است:

  •  اگر اتومبیل ۶۰ روز بعد از سرقت کلی پیدا نشود.
  • هزینه نجات، تعمیر و تعویض لوازم خسارت دیده خودرو، بلافاصله بعد از وقوع حادثه، بیش از ۷۵% ارزش خودرو باشد.

در هر کدام از موارد فوق شرکت بیمه ارزش بازیافت خودرو و هزینه متعارف نجات و حمل آن تا محل را محاسبه و سپس کسورات را از آن مبلغ کم می کند. مبلغ نهایی باید از کل مبلغ پوشش سرقت درج شئه در بیمه نامه بیشتر نباشد.

معیار شرکت بیمه در محاسبه و پرداخت خسارت ارزش معاملاتی خودرو در روز حادثه و سقف پوشش سرقتی است که در بیمه نامه درج شده باشد. البته ارزش خودرو که در بیمه نامه درج شده نیز بسیار مهم می باشد.

مراحل پرداخت خسارت سرقت بیمه بدنه

  • تماس با پلیس ۱۱۰ و حضور پلیس برای تنظیم صورت جلسه
  • حضور مال‌باخته در کلانتری محل وقوع حادثه جهت اعلام شکایت علیه سارق
  • ارسال پرونده سرقت به دایره مبارزه با سرقت مرکز پلیس آگاهی
  • تقاضای ثبت شماره پلاک خودرو در لیست سیاه پلیس آگاهی
  • تشکیل پرونده در شرکت بیمه (در صورت داشتن بیمه بدنه خودرو و خرید بیمه پوشش کلی و جزیی)

 

مدارک لازم برای اعلام سرقت و پرداخت خسارت سرقت بیمه بدنه

در صورتی که خودروی به سرقت رفته، بیمه بدنه داشته باشد، در صورت اعلام سرقت، باید مراحل زیر را برای تشکیل پرونده در شرکت بیمه در دست داشته باشد:

  • صورت جلسه پلیس مبنی بر سرقت کلی یا جزیی خودرو
  • اصل و کپی بیمه‌نامه‌های بدنه و شخص ثالث خودرو
  • اصل و کپی کارت و سند خودرو
  • ارائه معرفی‌نامه از شرکت‌های لیزینگ در صورت خرید اقساطی خودرو
  • ارائه اصل و تصویر اسناد مالکیت وسیله نقلیه
  • ارائه مدارک شناسایی بیمه‌گزار مانند کارت ملی، شناسنامه، گواهینامه
  • ارائه اصل گزارش مقامات انتظامی
  • ارائه گواهی عدم خلافی و مفاصا حساب شهرداری تا پایان سال اعلام سرقت خودرو
  • ارائه استعلام عدم کشف پلیس آگاهی
  • ارائه سوئیچ‌های خودرو (در صورت سرقت کلی)
  • تعیین ارزش خودرو توسط کارشناس بیمه، با حضور بیمه‌گزار (در صورت سرقت کلی)
  • انتقال سند مالکیت خودرو به‌نام شرکت بیمه مربوطه ( در صورت سرقت کلی)
  • فاکتور لوازم مسروقه (در صورت سرقت جزیی)
  • دریافت خسارت از شرکت بیمه، بعد از کسر فرانشیز و سایر کسورات قانونی

بهترین بیمه سرقت خودرو را از کجا تهیه کنیم؟

شما می توانید بیمه بدنه همه شرکت های بیمه را از بیمه تایم خریداری کنید. همه شرکت های بیمه دارای پوشش سرقت می باشند که در ادامه به بررسی پوشش سرقت بیمه بدنه چند شرکت بیمه خواهیم پرداخت.

بیمه سرقت خودرو ایران

در بیمه سرقت ماشین ایران، پوشش سرقت کلی ماشین فقط سرقت ماشین به‌ صورت کامل را در بر می‌گیرد. برای استفاده از بیمه سرقت قطعات خودرو باید بیمه الحاقی بدنه (بیمه سرقت درجا برای قطعات و لوازم خودرو) را دریافت کنید. بیمه بدنه اصلی و الحاقی بیمه ایران، خسارات زیر را برای سرقت ماشین پوشش می‌دهد.

  • خودرو و لوازم و قطعات آن به‌طورکلی به سرقت برود و کشف نشود.
  • پس از سرقت خودرو پیدا شود، اما لوازم و قطعات آن به سرقت رفته یا آسیب دیده باشد.

نکته: ارزش کل قطعات تحت پوشش سرقت درجا در بیمه ایران، حداکثر تا ۲۰٪ کل ارزش خودرو است.


مطلب مرتبط: بیمه ترکیدگی لاستیک


بیمه سرقت خودرو آسیا

بیمه سرقت خودرو آسیا، بیمه سرقت لوازم خودرو با استفاده غیر عمومی و غیر کرایه‌ای را پوشش می‌دهد. با پرداخت حق‌ بیمه الحاقی، قطعات اصلی و لوازم بیمه‌شده، بدون دزدیده شدن کلی خودرو، تحت پوشش بیمه سرقت اتومبیل قرار می‌گیرد.

در بیمه سرقت ماشین آسیا، تعهد بیمه‌گر در سرقت قطعات اصلی و لوازم اضافی محدود به ۵٪ از ارزش کلی ماشین و حداکثر تا سقف ۵۰ میلیون ریال در طول سال بیمه‌ای است. فرانشیز این پوشش بیمه سرقت ماشین ۲۰٪ از مبلغ خسارت خواهد بود.

بیمه سرقت خودرو کارآفرین

در بیمه بدنه کارآفرین ، میزان فرانشیز خسارت سرقت کلی و جزئی ۲۰ درصد می باشد. شرایط  بیمه سرقت درجای دولت اتومبیل در بیمه بدنه کارآفرین به ترتیب زیر می باشد:

تعهد شرکت بیمه کارآفرین در مورد سرقت قطعات اصلی و وسایل منصوبه غیر فابریک تا ۱۰ درصد مبلغ بیمه شده

لاستیک و رینگ و قالپاق فقط همراه با سایر قطعات وسایل اتومبیل قابل بیمه شدن می باشند.

تعهد شرکت بیمه کارآفرین حداکثر تا ارزش فابریک رادیو پخش خواهد بود.

 

بیمه سرقت خودرو پاسارگاد

در بیمه بدنه پاسارگاد، اگر تا یک سال بعد از پرداخت خسارت وسیله نقلیه سرقت شده و انتقال مالکیت آن به بیمه گر وسیله نقلیه پیدا شود بیمه گر موظف است آن را را رعایت ایین نامه بازیافت شورای عالی بیمه به فروش رساند و سهم بیمه گذار را از مبلغ بازیافتی با توجه به درصد به بیمه گر منتقل نماید.

فرانشیز خسارت اعم از کلی و جزئی ۲۰درصد مبلغ خسارت و برای مواردی که دارای پوشش تعدیل می باشد. فرانشیز سرقت کلی ۵ درصد مبلغ خسارت است.

فرانشیز خسارت کلی به جز سرقت ۱۰ درصد مبلغ خسارت و برای مواردیکه دارای پوشش تعدیل می باشد ۵ درصد خسارت.

فرانشیز خسارت ناشی از تصادفات رانندگی در صورتی که راننده اتومبیل بیمه شده مقصر نباشد و مقصر شناخته شده ای وجود داشته و امکان تعقیب مقصر فراهم گردد ۵۰ درصد فرانشسیز خسارت اول خواهد بود.

خرید بیمه بدنه با پوشش سرقت از بیمه تایم

برای خرید بیمه بدنه همه شرکت های بیمه می توانید درخواست خریدتان را در سامانه بیمه تایم ثبت نمایید. مقایسه قیمت و شرایط و پوشش های انواع بیمه نامه به کمک کارشناسان بیمه تایم فراهم شده است. در ضمن همراهی در پرداخت خسارت از جمله برتری های بیمه تایم می باشد که در تمامی مراحل همراه بیمه گذار می باشد.

امتیاز شما به این مطلب چند است؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد رای ۲

خیلی متاسفیم که این مطلب رضایت شما رو جلب نکرد!

لطفا با نظر خودتون مارو در ارتقا این مطلب یاری کنید

چه موردی رو میتونیم در این مطلب بهبود بدیم؟

تیم تولید محتوای بیمه تایم

اضافه کردن نظر