بیمه تایم

هر آنچه از خسارت جانی بیمه ثالث و دیه باید بدانید

خسارت جانی بیمه ثالث و دیه
۳.۹
(۲۷)

پوشش مالی و پوشش جانی دو نوع پوششی هستند که در بسیاری از انواع بیمه نامه بخش بزرگی از خسارات را جبران می‌کنند از جمله بیمه شخص ثالث. بیمه ثالث یکی از انواع بیمه‌های پر خسارت در صنعت بیمه است که هر ساله شرکت‌های مختلف بیمه از محل این بیمه نامه تعداد خسارت‌های جانی و مالی بسیاری را پرداخت می‌کنند. در این نوشته می‌خواهیم نگاهی اجمالی به پوشش خسارت جانی بیمه ثالث داشته باشیم تا روند ارائه پوشش و پرداخت خسارت در خسارات جانی بیمه ثالث را بررسی می‌نماییم.


 

انواع پوشش‌های قابل پرداخت در خسارت‌های جانی

پوشش های بیمه شخص ثالث

دیه یا ارش (دیه جراحت) که درصورت بروز آسیب، شکستگی، نقص عضو و ازکارافتادگی (جزئی یا کلی ـ موقت یا دایمی) یا فوت شخص ثالث به دلیل حوادثی که مشمول موضوع قانون بیمه اجباری شخص ثالث شود، بیمه شخص ثالث خودرو تمامی هزینه‌های درمانی و دیه را در صورتی که مشمول قانون دیگری نباشد را با بیمه ثالث جبران می‌کند.

 

تعریف دیه:

دیه مقدر، مال معینی است که در شرع اسلام به سبب جنایت غیرعمدی بر نفس، عضو یا منفعت، یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد، مقرر شده است. این تعریف به ( استناد به ماده ۴۴۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۰۱/۰۲/۱۳۹۲) می باشد. در پرداخت دیه تفاوتی بین شخص مقصر یا آسیب دیده وجود ندارد و هرگونه صدمه به هر میزان که باشد در قالب دیه یا ارش قابل پرداخت به شخص ثالث خواهد بود.

 

تعریف ارش

ارش، دیه غیرمقدر است که میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و کیفیت جنایت و تأثیر آن بر سلامت مجنیٌ علیه و میزان خسارت وارده با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس میزان آن را تعیین میکند. مقررات دیه مقدر در مورد ارش نیز جریان دارد مگر اینکه در این قانون ترتیب دیگری مقرر شود. این تعریف به ( استناد به ماده ۴۴۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۰۱/۰۲/۱۳۹۲) می‌باشد.


بیمه شخص ثالث چیست؟

شخص ثالث کیست؟


 

سقف پرداخت خسارت جانی چقدر است؟

خسارت جانی در بیمه شخص ثالث

میزان پوشش خسارت جانی بر اساس دیه ماه عادی و ماه حرام که ابتدای هر سال از سوی قوه قضائیه اعلام می‌شود مشخص می‌شود. میزان پوشش جانی بیمه شخص ثالث برای سال ۹۸ در ماه حرام ۳۶۰ میلیون تومان و برای ماه عادی ۲۷۰ میلیون تومان می‌باشد. هر کدام از این مبالغ برای یک فرد آسیب دیده می‌باشد و پرداخت خسارت در بیمه نامه های شخص ثالث بر اساس ظرفیت مجاز خودرو که روی کارت ماشین درج شده مشخص می‌باشد.

به عنوان مثال اگر در یک حادثه سرنشینان یک خودرو پراید ۵نفر باشند (۴نفر سرنشین و یک نفر راننده) و فوت نمایند، این در حالی است که بر اساس کارت خودرو ظرفیت مجاز پراید ۴ نفر می باشد و یکی از سرنشینان ۱ سال سن داشته باشد و همه ۵ نفر و بچه یکساله هم فوت کنند، خسارت چگونه پرداخت می‌شود؟

جواب: در این صورت دیه ۳ نفر سرنشین  مجاز به اضافه دیه بچه یکساله از محل پوشش خسارت جانی بیمه شخص ثالث قابل پرداخت هست، دیه راننده نیز از پوشش راننده مقصر بیمه ثالث پرداخت می‌شود. دیه فردی که اضافه بر تعداد نفرات مجاز باشد نیز بر اساس قانون قاعده نسبی محاسبه و پرداخت می‌شود.

نکته: تعداد دیه کودک زیر ۲ سال و جنینی که در شکم مادر هست و تعداد ماه بارداری از ۳ ماه و ۱۰ روز گذشته باشد به ظرفیت مجاز خودرو اضافه می‌شود.

نکته در مورد الحاقیه بیمه شخص ثالث: در سال‌های گذشته یکی از موضوعاتی که دارندگان بیمه نامه ثالث را درگیر می‌کرد الحاقیه بیمه ثالث بود. اگر تاریخ صدور بیمه نامه شما در اواسط سال بود، با شروع سال جدید و اعلام مبلغ دیه جدید در ابتدای سال برای داشتن پوشش جانی به مبلغ دیه روز باید مابه التفاوت حق بیمه ثالث رو بیمه گذار باید پرداخت می‌کرد در غیر این صورت در زمان خسارت به دردسر می‌افتاد. با تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث صدور الحاقیه برای بیمه‌های ثالث حذف شد و میزان پوشش‌های جانی بیمه نامه های ثالث با تغییر دیات به روز می‌شود.


 

محاسبه میزان دیه چگونه انجام می‌شود؟

دیه هر سال در ابتدای هر سال از سوی قوه قضائیه محاسبه می‌شود. معیار محاسبه دیه بر اساس قیمت شتر، اسب، گاو و حتی سکه نقره رایج می باشد که البته به طور معمول بر اساس قیمت  ۱۰۰ شتر در پایان هر سال اعلام می‌شود.

اکنون در سال ۱۳۹۸ میزان نرخ دیه ۲۷۰ میلیون تومان برای ماه‌های عادی و ۳۶۰ میلیون تومان در ماه های حرام می‌باشد که این میزان نسبت به سال قبل (سال ۱۳۹۷) حدود ۱۷ درصد افزایش نرخ دیه وجود داشته است.در زمان خسارت جانی نیز معیار پرداخت خسارت  میزان دیه مشخص شده می‌باشد.


سقف تعهد مالی بیمه ثالث چیست؟


 

مراحل و نحوه گرفتن دیه از بیمه

یکی از مهمترین مباحث بیمه شخص ثالث پرداخت دیه در این بیمه نامه می‌باشد. با نیم نگاهی به آمار خسارت بیمه ثالث بیمه مرکزی می‌توان به حجم خسارت دیدگان و پرداخت خسارت‌های جانی و بدنی می توانیم به هزینه‌های هنگفتی که توسط شرکت های بیمه پرداخت می‌شود را بررسی نماییم.

نکته مهم در پرداخت دیه این است که حتما فرآیند و مراحل مختلف اعلام خسارت تا پرداخت خسارت به ترتیب انجام بگیرد.

در زمان تصادف، اگر خسارت جرحی دارید اولین کار تماس با پلیس  و اعلام حادثه می‌باشد تا در محل حادثه حاضر شود و کروکی و گزارش حادثه را ثبت نماید و مقصر را اعلام نماید.
دومین تماس بعد از تماس با پلیس، تماس با ۱۱۵ و اعلام حادثه به نیروهای امدادی می‌باشد تا در زمان لازم و کوتاه به محل حادثه برسند و فرد مصدوم و یا فوت شده را به بیمارستان یا مراکز درمانی منتقل کند.


راهنمای گرفتن خسارت بدون کروکی

در تصادف بهم ریخته حواستان به این موارد باشد


در ادامه شخص آسیب دیده و یا بازماندگان می‌بایست به کلانتری مراجعه و طرح شکایت نمایند تا فرد مقصر برای دادن دیه به بیمه مراجعه و پرونده اولیه را تشکیل دهد. بعد از شکایت و مراجعه به پزشکی قانونی مدارک به مراجع قضایی ارسال و مبلغ دیه توسط آن‌ها تعیین می‌شود.

در ادامه بعد از تعیین مقصر و اعلام حکم به طرفین، اگر اعتراضی به رای صادره از دو طرف نباشد با داشتن رای قاضی برای دریافت دیه به شرکت بیمه ثالث فرد مقصر مراجعه می‌نمایند. در پرداخت دیه توسط شرکت بیمه همه مدارک توسط کارشناسان شرکت بیمه بررسی شده و در صورت تایید همه مدارک، میزان دیه تعیین شده توسط دادگاه پرداخت می‌شود.


 

مدارک لازم برای دریافت دیه در بیمه

برای دریافت دیه بیمه شخص ثالث از شرکت بیمه می‌بایست مدارکی برای تشکیل پرونده ارایه شود. تشکیل پرونده می‌بایست توسط مقصر و یا اقوام درجه یک وی انجام بگیرد:

  • اصل بیمه شخص ثالث شخص مقصر به همراه کپی آن
  • اصل گواهینامه رانندگی فرد مقصر حادثه به همراه کپی آن
  • کندن و ارائه کوپن شخص ثالث خودرو مقصر برای دادن خسارت تعیین شده توسط کارشناسان (که البته از سال ۱۳۹۷ این کوپن از بیمه نامه شخص ثالث حذف شده)
  • کارت ماشین مقصر برای تکمیل پرونده و شناسایی اصالت خودرو
  • اصل کروکی که توسط پلیس در صحنه تصادف کشیده شده و با مهر و امضا پلیس تایید شده است.

نکته: تمامی مدارک اعلام شده برای تشکیل پرونده دیه در بیمه الزامی است و در صورت نبود یکی از آن‌ها پرونده ناقص خواهد بود.

 

 

 

اگر سوالی در این زمینه دارید ذیل همین مطلب کامنت خود را بگذارید تا کارشناسان بیمه ثالث بیمه تایم پاسخ شما را بدهند

امتیاز شما به این مطلب چند است؟

میانگین امتیاز ۳.۹ / ۵. تعداد رای ۲۷

خیلی متاسفیم که این مطلب رضایت شما رو جلب نکرد!

لطفا با نظر خودتون مارو در ارتقا این مطلب یاری کنید

چه موردی رو میتونیم در این مطلب بهبود بدیم؟

تیم تولید محتوای بیمه تایم

۱۱۶ comments

  • اگه در یک تصادف فرد مقابل فوت شود و قبل از فوت جراحات و شکستی نیز برداشته باشد و همچنین در ماه حرام هم باشد میزان دیه چگونه محاسبه میشود؟
    سقف بیمه جانی درسال ۹۸ به مقدار ۳۶۰ میلیون تومان می باشد پس اگر دیه به سبب جراحات و شکستگیها افزایش یابد ، مابقی دیه توسط بیمه پرداخت میشود یا راننده باید متقبل شود ؟؟

    • جناب بهزاد عزیز ، روند پرداخت خسارات در حوادثی که خسارت جرحی دارند کاملا بر اساس نظر کارشناس خسارت و رای دادگاه میزان دیه و نقص عضو مشخص می شود. هر بیمه نامه ثالث تا سقف دیه ماه حرام درج شده در بیمه نامه پوشش دارد.

    • محمد بزرگوار در پرداخت دیه مدت زمانی برای ارائه مدارک به شرکت بیمه در نظر گرفته شده که بیمه گذار موظف است در مدت مشخص شده مدارک را به شرکت بیمه ارائه دهد.

      • سلام خسته نباشید.
        من سال قبل آذرماه ۹۸ تصادف کردم و مقصر بودم اما شکستگی داشتم و جراحت روی دستم و اسیب دیدگی فک و گردن و تعدادی کبودی مشخص!
        میشه بگید چقدر بیمه به من تقبل میکنه؟

        • خانم مهرسا میزان خسارت بر اساس نظر کارشناس و رای دادگاه مشخص می شود و ما نمی توانیم مبلغ خسارت شما رو دقیقا اعلام کنیم.

          • سقفی برای پرداخت هزینه های پزشکی وجود ندارد و فقط سقف خسارت جانی درج شده در بیمه نامه معیار پرداخت خسارت می باشد.

  • سلام دو سال تصادف کردم دو سال تحت درمان بوودم دادگاه حکم و داد ۵ ماه بیمه کامل کردم پروندمو یک ماه مالی حواله زده رضایتنامه محضری هم دادم پول و نمیدن همچین چیزی امکان داره هی امروز فردا میکنن چه کاری میتونم بکنم ممنوون‌میشم راهنمایی کنید

    • جناب محمدی، پرداخت دیه در خسارت های جانی و روند پرونده بستگی به شرایط پرونده شما دارد. چون در جریان کامل پرنده شما نیستیم پیشنهاد می کنیم از واحد خسارت شرکت بیمه ای که قرار است دیه شما را پرداخت کند پیگیری خسارتتان را انجام دهید.

    • حمید بزرگوار بله شما می تونید از پوشش راننده مقصر که در بیمه نامه ثالث دارید برای جبران خسارت اتفاق افتاده استفاده کنید.

  • باسلام عادل هستم

    بنده هفت ماه پیش حادثه در حین کار بعد از گذشت طول درمان و سپری شدن مراحل بیمه و همچنین بیمه نامه شرکت با داشتن آیتم رای بدون دادگاه جهت پرداخت خسارت ولی بهمین دلیل کارشناس بیمه ایران به بنده گفت کارشناس اداره کار هم باید نظر بدن که شرکت رو مقصر کنند جهت پرداخت
    لازم ب ذکر است بنده جز بیمه بی نام شرکت بوده ام که فقط بصورت رفع اشکال در آن شرکت حضور پیدا میکردم

    لذا بنده از شما کارشناس محترم این سوال را دارم آیا کارشناس اداره کار باید نظر دهد یا خیر

    • چون بدون رای دادگاه دارن، نظر کارشناس اداره کار مهم نیست ، شرکت بیمه میزان قصور شما و کارفرما رو بررسی کرده و خسارت رو اعلام می کنه

      • سلام وقت بخیر
        اگر شخصی در یک حادثه رانندگی دچار نقص عضو بشه و مبلغی که دادگاه رای صادر میکنه بیشتر از یه دیه باشه مثلا ۵۰۰ میلیون، شرکت کامل پرداخت میکنه یا ما به تفاوت رو راننده باید پرداخت کند؟

        فقط همین یه نفر آسیب دیده باشد.

        • میزان خسارت جانی قابل پرداخت بر اساس پوشش جانی درج شده در بیمه نامه می باشد.

  • بله منم هم به بیمه عرض کردم نیاز به اینکار نیست ولی متاسفانه خیلی بی ادبانه گفتنند روند کار اینطور می باشد بنده اگر بخواهم ب نهادی در این خصوص شکایت کنم چه روتد را باید طی کنم

  • سلام خسته نباشید
    یه سوال دارم خدمتتون اگه راهنمایی کنید
    یه پرونده تصادف داریم توسال ۹۸ الان آخرای سال حکم دادگاه اومده و میزان دیه مشخص شده مثلا ۵درصد یا ۶درصد دیه کامل ولی دو بازه زمانی وقت برای اعتراض دادن که بااین اوصاف پرونده به سال ۹۹ کشیده خواهد شد .
    میخواستم بدونم مبلغ دیه سال ۹۸ داده خواهدشد یا دیه ۹۹
    پاسخ بدین ممنون میشم

    • مجتبی عزیز مواردی که مربوز به پرداخت دیه می باشد رو می تونید از کارشناسان پرداخت خسارت کمک بگیرید . ممنون از حسن توجه شما

  • سلام.وقت بخیر.میخواستم بدونم وقتی تصادفی رخ میده و منجر به خسارت جرحی میشه از خوردو دارای بیمه شخص ثالث وقتی که خسارت کمتر از ۱٪باشه کل تخفیفات خودرو مقصر صفر میشه؟؟

    • جناب مجتبی بزرگوار، بر اساس قانون جدید بیمه شخص ثالث با تصادف تخفیفات بیمه شخص ثالث صفر نمی شه فقط درصدی از تخفیفات با توجه به نوع خسارت تون از بیمه نامه شما کم می شه.

  • سلام و وقت بخیر
    بنده در ابان ماه سال۹۸تصادف کردم منتها هنوز(فروردین۹۹) رای میزان جراحت وارد شده صادر نشده
    میخواستم بدونم زمانی که رای صادر بشه درصد براساس دیه سال۹۸پرداخت میشه؛یا دیه سال۹۹؟
    ممنونم از پاسختون

    • جناب محسنی عزیز لطفا سوالتون رو از ارزیاب خسارت بپرسید که راهنمایی لازم رو براتون انجام بدن.

  • سلام من برج ۶ سال۹۸ تصادف کردم کروکی راهنمایی رانندگی ۵۰×۵۰زده بود بعد اعتراض کردم مقصر۷۵٪طرف مقابل شد
    حالا بیمه خودم ک باید ۲۵٪خسارت دیه جانی خودمو ک راننده بودمو نمیده
    میگن حکم دادگاه ی طرفس و باید کل مبلغ دیه رو طرف مقابل بده بیمه طرف هم فقط۷۵٪از دیه رو میده
    دادگاه هم میرم میگم جوابی نمیدن
    چجوری پیگیری کنم این موضوع رو؟؟؟؟

  • باسلام و خسته ونباشید
    پدرم چن ماه پیش در اثر تصادف جاده ای چپ کردن و فوت شدن مادربزرگمم فوت شدن دونفر دیگ مجروح شدن که حالشون بهتره و در ماه حرام اتفاق افتاد الان کلانتری در صورت جلسه نوشته که عدم توجه راننده به جلو و نقص فنی جاده وترکیدن لاستیک ورینگ تایر آیا پدرم مقصر اعلام میشه؟ و اینکه دیه به چه صورت تعلق میگیره ؟ با تشکر

    • جناب مهدی بزرگوار در تصادفات برآورد میزان خسارت و تعیین مقصر بر اساس نظر کارشناس و پلیس می باشد و نمی تونیم در این باره کمکی به شما بکنیم.

  • من دادگاهم اخر سال ۹۸داشتم قاضی ب نفعم رای داد ولی پروندم نرفت اجرای احکام گفتن سال ۹۹برو دنبالش الان سیستمتو بستن الان دیه ۹۹بهم تعلق میگیره یا ۹۸
    خود اون اقا ک تو اجرا احکام بود گفت چون اجرا احکامت رفت سال ۹۹ دیه سال ۹۹بهتون میدن

    • خانم محمدی عزیز چون در جریان پرونده خسارت شما نیستیم نمی تونیم نظری هم در این رابطه داشته باشیم.

  • سلام خسته نباشید
    اگر راننده موتور سیکلت زمین خورده باشه و زیر ۱۸ سال باشه و گواهینامه نداشته باشه و فوت شده باشه و موتور بیمه داشته باشه، آیا بهش دیه تعلق میگیره؟

    • احمد بزرگوار موارد مربوط به پرداخت دیه رو می تونید از کارشناسان پرداخت خسارت کمک بگیرید تا راهنمایی لزم را به شما ارائه بکنند.

  • باسلام. خسته نباشید ببخشید پرونده تصادف بنده واسه پرداخت دیه تاریخ ۲۵اسفند ۹۸ فرستاده‌ شده بیمه ایران، میخواستم ببینم دیه برحسب سال جدید پرداخت میشه یا سال ۹۸؟ با تشکر

    • جناب محمد عزیز روند پرداخت خسارت در بیمه مخصوصا پرونده هایی که خسارت دیه دارند ، نظر کارشناس و روند اداری پرونده در پرداخت خسارت موثر می باشند. از این رو ما نمی توانیم کمکی به شما درباره میزان دیه تعیین شده در خسارتتان داشته باشیم.

  • من تصادفی داشتم در بهمن ماه ۹۸ و شخص مصدوم با شکایت و نامه پزشکی قانونی سه هزارم دیه مشخص شد که بیمه گفت ظاهرا باید ۸۱۰ هزار تومان بدهم . از بیمه ماشین استفاده کنم که تا ۹۸ دارای ۷ سال تخفیف ۳۵%بوده پرایدمدل ۹۰ میباشد یا طرف را راضی کنم تا نقدی پول بدهم …کدام به صرفه است؟ یعنی اگر ماشینم رو در سالهای بعد بیمه کنم خیلی تخفیف کم میشود …کدام بهتر است؟ ممنونم.

    • خانم لیلای عزیز، اگه مبلغ خسارتتون کم هست ، خسارت رو نقدی پرداخت کنید و تخفیفات عدم خسارتتون رو نگه دارید.

  • باسلام
    تصادفی در ماه حرام سال ۹۸ اتفاق افتاده و فردی فوت نموده است. تعهدات دیه توسط شرکت بیمه پرداخت شده و مابه تفاوت ماه حرام نیز توسط صندوق پرداخت شده است. لیکن رای نهایی دادگاه در سال ۹۹ ابلاغ شده است. آیا صندوق مکلف به پرداخت مجدد مابه تفاوت افزایش دیه می باشد یا خیر؟

  • سلام وقت بخیر
    آیا در حادثه رانندگی که طبق کروکی راهنمایی و رانندگی ۵۰درصد راننده مقصر شناخته شده و ۵۰درصد یک ارگان دولتی به دلیل نداشتن علائم رانندگی و دادگاه قضایی رای به مقدار دیه را صادره کرده
    آیا بیمه موظف به پرداخت ۱۰۰درصد خسارت هست یا نه
    اختلاف در ۵۰درصد دوم در بین دو اورگان

  • سلام خسته نباشید پدرم در ماه حرام در اثر تصادف جاده ای فوت شدن که علتش نقص فنی جاده و نبود گاردریل و ترکیدن لاستیک بود الان بیمه به ما ۲۲۰ میلیون پول دیه میخوان بدن درحالیکه دیه در ماه حرام ۴۴۰ و غیر حرام ۳۳۰ میلیونه چرا به ما دیه کمتر تعلق میگیره؟ ممنون

  • سلام
    اگر درحادثه راننده مقصر ۱۰۰درصد باشه ودچار جرح شود ایا از بیمه ثالث خود برای پرداخت دیه میتواند استفاده کند یاخیر

    • بله ، بر اساس قانون جدید بیمه عمر می تونید از پوشش راننده بیمه ثالث تان در زمان خسارت استفاده نمایید.

  • من تصادف جرمی داشت مقدار دیه ۱۶۰۰۰۰۰ تومان بوده الان چرا باید بابت این دیه من جریمه شخص ثالث بازد پرداخت کنم ام خسارت مالی داشتم هم جانی الان به بیمه نامه من ۵۰ درصد اضافه شده پس ما برای چی بیمه شخص ثالث میزنیم

    • مهین بزرگوار جریمه ای بابت خسارت جانی و مالی که داشتید منظور نمیشه و فقط عدم خسارت های بیمه ثالث شما کمتر میشه.

  • باسلام من تصادف کردم پام جراحت دیده طرف مقابل مقصر شناخته شده ولی طرف مقصر بهم میگه رضایت بده ماشینمو از پارکینگ آزاد کنم میگه ربطی به دیه گرفتن شما نمیشه آیا حقیقت داره یعنی رضایت بدم حقم ضایع نمیشه

  • با سلام.
    من در سال ۹۲ با ماشینم چپ کردم و مهره L1 کمرم شکسته بود و انحنای ستون فقرات داشتم که ۱۳ درصد نقص عضو بهم تعلق گرفت. ولی چون راننده بودم دیه شخص ثالث ندادن بهم. الان طبق رای جدید دیوان عدالت اداری در خصوص دیه راننده آیا بیمه به من مبلغی میده؟ و اگر زحمتی نیست میزان تفاوت خسارت جانی با دیه در بیمه شخص ثالث چقدر میشه؟

    • جناب کلانتری میزان دیه و خسارت جانی شما بر اساس پرونده شما و کارشناس خسارت و رای دادگاه مشخص می شود .

  • سلام . من سال قبل تصادفی داشتم که باعث فوت عابر پیاده شد. رای نهایی دادگاه آبان۹۸ داده شده و محکوم به پرداخت دیه یک مرد مسلمان شدم. مدارک رو به بیمه ارائه دادیم. گفتن خودشون تماس میگیرن ولی تا حالا که تماسی نگرفتن. و چند روز پیش متوجه شدم که با دیه امسال یعنی ۳۳۰ میلون خسارت رو اردیبهشت ماه دریافت کردن.
    اصولا نباید با دیه ۲۷۰ میلیونی پرداخت میشد؟؟؟ باتوجه به اینکه همه مدارک من که مقصر بودم کامل بود.
    و سوال دیگه اینکه ۲.۵ درصد شامل من میشه. (طبق گزارش پلیس عدم توجه به جلو نوشته شده و بیمه هم بیمه دانا بوده)

    • جناب علی عزیز، با توجه به داشتن خسارت جرحی در پرونده شما پرداخت خسارت و بررسی موضوع خسارت حتما باید از طریق کارشناس مربوطه انجام شود.

  • اگرشخصی درسال ۹۸ باخودروی سواری شخصی تصادف کرده باشد ودر دم فوت شده باشد مبلغ دیه شخص ثالث بجای اینکه درهمان سال پرداخت شود در خردادماه سال بعد یعنی ۹۹ پرداخت شده باشد باتوجه به اینکه تعرفه تغییرکرده ولی طبق تعرفه سال قبل مبلغ دیه واریز شده،خانواده آن شخص چطورمیتوانند مابه التفاوت دیه را دریافت کنند؟

  • سلام دریک تصادف اگر راننده ای مقصر شناخته شود و فوت نماید و ب سرنشینان خودروی مقابل آسیب بدنی وارد نماید دیه آنها چگونه پرداخت می شود؟

    • جناب احمد بزرگوار همه خسارات بدنی از طریق پوشش های جانی و مالی بیمه ثالث فرد مقصر پرداخت می شود.

  • سلام آیا می‌شود هم ازبیمه نامه ماشین مقصر استفاده کنیم هم از بیمه سرنشینان ماشین خودمان من تصادف کردم توماشین همسرم بودم راننده ماشینی که باهاش تصادف کردیم مقصربود ازبیمه نامش دیه گرفتم آیا ازبیمه ماشین خودمون هم میتونم دیه بگیرم بیمه آسیا هست

    • جناب امینی عزیز بیمه ثالث فقط پوشش دهنده خسارات فرد مقصر هست و شما برای جبران هر گونه خسارت جانی و مالی باید از بیمه ثالث فرد مقصر استفاده کنید.

    • جناب کریم عزیز ، پرداخت خسارت جانی و دیه بر اساس نظر کارشناس و رای دادگاه محاسبه و اعلام می شود و چون دسترسی به پرونده شما نداریم، متاسفانه نمی تونیم راهنمایی در این مورد داشته باشیم

  • باسلام
    وقتی اولیای دم بخواهند دیه را از بیمه دریافت کنند باید رضایت هم بدهند که دیه را بگیرند یا درصورت عدم رضایت شکات هم دیه توسط بیمه پرداخت میشود؟

    • جناب اسماعیل بزرگوار چون ما دسترسی به پرونده شما نداریم نمی تونیم کمکی در این رابطه داشته باشیم.

  • با سلام
    دادگاه حکم کرده به پرداخت۹۱۳۰۰۰۰ تومان بابت خسارت جانی اما بیمه نوین ۸۸۰۰۰۰۰ تومان پرداخت کرده . علت چیست؟ آیا نباید کل مبلغ را پرداخت کند.
    با تشکر.

    • جناب زارع زاده عزیز با توجه به این که در ما در جریان پرونده خسارت شما نیستیم و نمی تونیم راهنمایی در این زمینه داشته باشیم

  • با درود
    سال ۹۶، برادر بنده که راننده ماشین سنگین بوده، در پی سرقت کامیون و بیهوش شدن و رها شدنشون تو بزرگراه، در حالت بیهوشی و هوشیاری توسط یه تریلی زیر گرفته شده و فوت میشند، اون آقایی که اقدام به سرقت خودرو کردند دستگیر و به بازداشت گاه منتقل میشند، دیماه ۹۸ اقدام به خودکشی در بازداشتگاه میکنند، بازداشتگاه مربوطه میگه پرونده قضاییشون هنوز در جریانه!!
    طبق این توصیفات، دیه برادرم به فرزندان و خانومشون تعلق میگیره؟ راننده مسبب تصادف و فوت متواری شده، و آیا باید به شرکت بیمه مرکزی یا دادگاه قضایی مراجعه کنیم؟

    • خانم سبحانی عزیز ، با توجه به روند پرونده فوت برادرتون که جنبه قضای و حقوقی و جنایی دارد اعلام نظر در این مورد امکان پذیر نمی باشد. دیه به وراث قانونی فرد پرداخت می شود.

  • با سلام در تاریخ ۱۳۹۹/۸/۱۰.من در نبش کوچه خودمان تصادف کردم و یک پراید وانت به من زد من بیهوش بودم و امبولانس اومده بود و پدرم هم با من اومد بعد تقریبا دو ساعت بهوش امدم و کتف چپم شدید درد میکرد گفتن تاندون هات کشیده شده میخواستم ببینم برای کشیده شدن تاندون ها به من دیه تعلق میگیرد.ممنون میشم کمکم کنید

    • جناب پژمان عزیز پرداخت خسارت جانی و روند بررسی پرونده بر اساس نظر کارشناس و رای دادگاه انجام می شود.

  • باسلام‌ وخسته نباشید. بنده در سال ۹۷ تصادف کردم بعده محکوم شدن متهم در دادگاه وارسال رای نهایی و مدارک موجود به شرکت بیمه. قرار بود ک بیمه دیه زیان دیدگانرو پرداخت کنه. راننده ومقصر حادثه کتبی اعلام‌کرده ک موتور حادثه بیمه نبوده و جایگزین شده. بیمه هم بر این اساس و گفته های متهم پرونده از پرداخت دیه خود داری میکنه.همین بیاناته متهم در دادگاه هم ب همین شکل بوده ولی قاضی پرونده بر اساس شواهد و مدارک تو اولین جلسه محکوم شد. سوالم این که بیمه بر طبق بیانات متهم و مقصر حادثه میتوند دیه رو پرداخت نکند.در پناه حق??

    • جناب مخمدی عزیز ، پرداخت خسارت بر اساس روند پرونده خسارت شما انجام می شود و متاسفانه ما دسترسی به پرونده خسارت شما نداریم و نمی تونیم کمکی در این باره داشته باشیم.

  • سلام.خسته نباشیدممنون ازاطلاعات خوبتون؛
    ببخشید من بایک نفرتصادف کردم که طرف بعدازیک سال الان زندگی نباتی داره ودادگاه رای صادرکرده که تقریبا جمعا اندازه۴تادیه کامل میشه…میخواستم ببینم که تا چه مبلغی را بیمه متقبل میشه وچه مبلغی رامن باید بدم ?

  • سلام خسته نباشید، یه سوال دارم اگه جواب بدید ممنون میشم،پدر من در ۹۹/۲تصادف کرد والان ۹۹/۹هستش،
    پدر من که راننده بوده، مستقیم با بیمه سر و کار دارد و پای دادگاه در میان نیست. من میخواهم بدانم که اگه طول درمان زیاد شود و درسال ۱۴۰۰ دیه به ما پرداخت شود خوب است یا اینکه زود تر دیه را بگیریم و این که بابای من تو کما مونده و ما هم با دادگاه سرو کار نداریم، اینکه وکیل بگیریم بهتره یا همون خودمون باشیم.

    • محنای بزرگوار با توجه به این ما در جریان پرونده خسارت شما ندارم ، متاسفانه کمکی نمی تونیم براتون انجام بدیم.

  • سلام
    میخواستم بدونم که من تصادف کردم و رفتم کما و چن تا بعد کما عمل داشتم، وقتی که چن ماه بعد برای بار دوم به پزشکی قانونی رفتم، اونها ۴ماه دیگه طول درمان دادند،و الان منم فقط دستم که شکسته مونده و سه ماه از ۴ ماه گذشته و به خاطر کرونا نرفتم عمل کنم، اگه برم پزشکی قانونی به خاطر این گیر میدن یا نه؟؟

    • جناب حامد عزیز ، با توجه به این که خسارت جرحی دارید و ما دسترسی به پرونده شما نداریم نمی تونیم راهنمایی در این زمینه داشته باشیم.

  • و میخواستم ی چیزی هم بپرسم:یه نفر حدود ۱۲ سال پیش بر اثر یه موردی دستش شکسته و بعد این ۱۲ سال حدود ۵عمل برای دستش بین هر ۳سال انجام داده،آخرین عمل که انجام داده و به نظر خوب شده، سال بعد آخرین عمل با ماشین خودش تصادف میکنه و دوباره دستش از همون جا همراه با پلاتین میشکنه.
    میخواستم بدونم که بیمه با این چه رفتاری داره و آیا دوباره که دستش شکسته، بیمه دیه کامل شکستگی دست رو میده یا بهانه میارند. البته به خاطر راننده بودن ما با دادگاه کاری نداریم و مستقیم از بیمه و پزشک قانونی کار داریم. ممنون میشم جواب بدید، تشکر.

    • جناب حامد بزرگوار ، پرداخت خسارت و محاسبه میزان خسارت بر اساس نظر کارشناس بیمه و گزارش پلیس انجام می گیرد و متاسفانه ما دسترسی به بیمه نامه شما نداریم.

  • من دستم لایه دستگاه پرس رفت و دوانگشتم تکه اش جداشد لایه دستگاه وپیوند شد شکر خدا دیه آن چقدره و آیا فقط دیه را میدن ظاهری خوب شده ولی بی حس

    • خانم نوروزی بزرگوار چون در جریان پرونده پزشکی شما و حادثه اتفاق افتاده نیستیم متاسفانه نمیتونیم کمکی به شما بکینم.

  • سلام روز خوش..۱۰ روز پیش سوار موتور بودم که راننده ۲۰۶ با سرعت از فرعی آمد و تصادف کردیم و چون خونریزی از ناحیه پا داشتم راننده به اورژانس تماس گرفت و با موتور آمدن گفتن باید ببرید بیمارستان تا بخیه شود..منو با ۲۰۶ به بیمارستان برد و دو مرحله مچ پای من عمل شد و الان مرخص شدم..حالا برای دیه چکار باید بکنم و چه مدارکی نیازه؟راننده همه مدارکش کامله و مشکلی نداره..کروکی پلیس را هم نددرم ولی مغازه دارها شاهد هستند که گواهی کنند..در حال حاضر هم در خانه بستری هستم..لطفا راهنمایی کنید چطور دیه پا را بگیرم..ممنون

    • حتما در اسرع وقت با گزارش پلیسی که دارید به شرکت بیمه ۲۰۶ مراجعه کرده و اعلام خسارت کرده و با ارائه مدارک تشکیل پرونده بدهید.

  • سلام من پدرم تصادف کرده واز ناحیه دست دچار شکستگی بازو شده وبا عمل جراحی سنگین واستفاده از پلاتین الان وضع بهتری داره ومهره ال ۱۲ کمرشم شکسته الان باگذشت ۷ ماه هنوز درد داره ولی با مراجعه به پزشک قانونی تنها ۳ درصد براش لحاظ شده آیا رای پزشک قانونی الان فقط ۵۰ بخیه دستش داره

    • جناب محمد رضای عزیز پرداخت خسارت بیمه اتومبیل نیاز به دسترسی کامل به پرونده داشته و محاسبه و براورد میزان خسارت بر اساس رای دادگاه و مقام های مسئول متفاوت می باشد.

  • سلام خسته نباشید یه سال پیش با یه موتوری تصادف کردم امروز دادگاه ۲۵ درصد دست براش زده رفتم بیمه که کارتشو انجام بدم اداره بیمه گفته که باید ۲.۵ درصدش رو خودت بدی ؟درست میگن

    • جناب بهنام بزرگوار متاسفانه برای مواردی از قبیل خسارت بیمه های ثالث به علت عدم دسترسی به بیمه نامه نمی تونیم راهنمایی به شما انجام بدیم.

  • سلام در تصادف منجر به فوت عابر کارشناس تصادفات درصد تقصیر ۵۰ ۵۰ زده ایا میشه دیه کامل رو از بیمه طبق ماده ۲۶ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی وصول کرد

  • سلام یک خودروی ۲۰۶ با پای راست شوهرم برخورد کرده منجر به از بین رفتن پاشنه پای ایشان شد. شوهرم راننده را ندیده چون ماشین از پشت سر به ایشون برخورد کرده و شوهرم عابر پیاده بودند، سوال من این است که آیا با توجه به نامعلوم بودن راننده خودرو و با داشتن بیمه نامه خودرو ۲۰۶ میتوانیم تمام خسارت‌های وارد شده را بگیریم ؟ البته آقایی ۶۰ساله ادعا دارند که راننده بودند ولی اظهارات ایشان با اظهارات افسر کروکی کاملا متناقض است .

    • خانم دارابی عزیز ، پرداخت خسارت در مواردی که خسارت جانی دارند بر اساس نظر کارشناس انجام می شود و با توجه به در دسترس نبوده پرونده شما ، نمی تونیم نظری در این باره داشته باشیم.

    • پرونده خسارت تشکیل داده و با ارائه مدارک پیگیری لازم در جهت پرداخت خسارت را انجام دهید.

  • درود و احترام
    بنده در یک حادثه رانندگی ، راننده مقصر حادثه شناخته شدم و چون دست بنده شکست حدود ۵ درصد به بنده دیه تعلق گرفت(استفاده از دیه حوادث بدنی راننده) . بعد از تکمیل تمام مدارک درخواست شده از طرف بیمه و تکمیل پرونده مقرر شد بعد از ۱۵ روز که روز ۲۵ اسفند ۹۹ بود مراجعه کنم . بعد از مراجعه فرمودند برای اینور سال دیگه پرداخت خسارات بدنی نداریم و برین بعد ۱۵ فروردین مراجعه کنین برای گرفتن خسارت.
    الان بنده ۲ تا سوال دارم
    ۱. الان دیه بنده با توجه به اینکه احمال کاری از طرف بیمه هست باید بر مبنای بیمه سال ۱۴۰۰ پرداخت بشه یا ۱۳۹۹؟ (حادثه و نامه پزشکی قانونی برای ۹۹ هست) چون تا جایی که بنده میدونم پرداخت باید بر مبنای دیه در سالی باشه که پرداخت صورت میگیره ولی کارشناس بیمه گفت نه بر اساس سال ۹۹ هست
    ۲. جریمه شرکت بیمه برای دیرکرد در پرداخت بر چه اساسی هست الان (بیشتر از ۱۵ روز)
    سپاس

    • جناب میر هادی عزیز، با توجه به موضوع خسارت بیمه نامه شما که خسارت جانی بوده ، اعمال نظر باید با توجه به پرونده شما و با توجه به نظر کارشناسی اتفاق می افتد و با توجه به عدم دسترسی بیمه نامه و پرونده خسارتی شما نمی تونیم کمکی برای شما داشته باشیم.

  • من درسال تیر۹۹تصادف کردم طول درمان من تا۸اسفند بودتامدارک رابه بیمه بدهم۱۹ اسفند شد تا ۲۸اسفند به بیمه رفتم خبری از طرف کارشناس بیمه نشد چون خودم مقصر بودم میگویند غرامت به روز نیست با سالی است که تصادف کرده ای این درست است یانه هیچ پولی هم از بین نگرفته ام اگر به سال ۹۹ حساب کردن میتوانم از بیمه شکایت کنم یا نه ممنون میشم راهنماییم کنید

    • جناب محمدی با توجه به این که خسارت شما جانی بوده و ما دسترسی به پرونده شما نداریم می تونید از شعبه بیمه ای که پرونده خسارت تان را تشکیل داده اید پیگیری لازن رو انجام بدید.

  • باسلام ۹ماه پیش تصادف کردم احتمالا ضربه مغزی شدم حافظه کوتاه مدت من ضعیف شده چندروز هم به‌خاطر سر دردم در بیمارستان اضافه بستری شدم ولی در مورد سرم در پرونده چیزی ننوشتن وپزشک قانونی هم رسیدگی نکرد میتوانم از پزشک معالجش یا پزشک قانونی شکایت کنم طول درمانم تمام شده با آنکه حالم خوب نشده پرونده ام به بیمه فرستاده شده است

  • سلام
    پرداخت دیه منجر به فوت برای سرنشینان یک خودرو که مالک و راننده خودرو مقصر میباشد در صورتیکه سرنشینان خودرو غریبه یا آشنا یا خانواده مالک و راننده باشند تفاوتی دارد؟

    • جناب وحید عزیز پرداخت خسارت بر اساس تعداد سرنشینان مجاز هر خودرو قابل پرداخت است و نسبت راننده و سرنشینان در پرداخت خسارت مشکلی ندارد.

  • سلام. من با وانت از جاده منحرف شدم و به تابلو و پایه دوربین کنترل سرعت زدم داخل ماشین خودم و یک نفر دیگه بودیم الان که من مقصر شناخته شدم دیهه بهم تعلق میگیره

  • سلام خسته نباشید.درتصادف خسارت مالی و جانی ازسمت بیمه ی فرد مقصر اهدامیشود؟یا مقصر خودش باید پرداخت کند.هم مالی داشته هم جانی

    • جناب رضای عزیز، پوشش جانی و مالی هر دو پوشش رو برای شما به همراه داره و تا سقف در ج شده در بیمه نامه می تونید از این بیمه نامه استفاده کنید.

  • سلام راننده موتور سیکلت هستم زیر ۱۸سال تصادف کردم بیمه ندارم و راننده ماشین کاملا مقصر هست و بیمه دارد حالا ایا من که بیمه گواهینامه ندارم دیه تعلق میگره ایا خسارت موتور سیکلت و بیمارستان هم داده میشود؟؟ و ایا اگر تعلق میگیردبیمه کامل میدهد؟؟

    • جناب ذبیح عزیز با توجه به این که خسارت جانی دارید نظر کارشناس در این زمینه بسیار مهم میباشد.

  • سلام من سال قبل تصادف کردم
    و بعد از اینکه هی می‌رفتیم دادسرای و پیگیری پرونده حالا پرونده مون رو به بیمه ایران. بوردن
    و یه رسید دادن بهمون که روش نوشته
    .خسارت جانی ……
    . خسارت مالی…….
    .خسارات هوادس رانندگی …….
    کدوم یکی از این ۳ تا به من تعلق میگیره

  • سلام خسته نباشید من سال ۱۴۰۰تصادف کردم راننده هستم ران پام راست شکسته پلاتین ۲۰سانت گذاشتم ترقوه شکسته پلاتین گذاشتم ۱۰سانت ترقوه راست شکسته زخم هم شدم کمرم دیه من چقدر هست

    • جناب قاسم عزیز، میزان دیه بر اساس پرونده شما و مظر کارشناس و رای دادگاه مشخص می شود و با توجه به عدم دسترسی به این موارد نمی تونیم میزان دیه شما رو اعلام کنیم.

  • تصادف که راننده تشنج کرده باشد و سرنشین همان ماشین(همسر راننده) آسیب دیده باشد بیمه دیه را پرداخت میکند؟