بیمه تایم

راهنمای گم شدن بیمه شخص ثالث و بدنه ماشین و دریافت المثنی

راهنمای گم شدن بیمه شخص ثالث و بدنه خودرو
۴.۳
(۸)

در زندگی شلوغ امروز گم شدن وسایل شخصی خیلی دور از ذهن نیست. بیمه نامه‌ها هم یکی از همین وسایل شخصی است که ممکن است به دلیل حواس پرتی و یا سرقت گم شوند. با  اگر خدای ناکرده شما تجربه گم شدن بیمه شخص ثالث و یا بیمه بدنه ماشین را داشته‌اید  همراه ما باشید تا در رابطه با عواقب آن و راهنمای دریافت المثنی توضیح کاملی بدیم.

راستی اگر در این بین کارت سوخت خود را نیز گم کرده باشید پیشنهاد می‌کنیم راهنمای ثبت نام کارت سوخت المثنی را مطالعه کنید.

گم شدن بیمه شخص ثالث و راهنمای قدم به قدم دریافت گواهی المثنی

از جمله مدارکی که پلیس راهنمایی و رانندگی از همه رانندگان درخواست می‌کند، بیمه شخص ثالث به همراه مدارک خودرو می‌باشد. از این رو باید حتما بیمه شخص ثالث معتبر و یا گواهی معتبر بیمه شخص ثالث را داشته باشید. اگر بیمه شخص ثالث نداشته باشید پلیس می‌تواند خودروی شما را متوقف کند.


پیشنهاد خواندن:


با وجود تعدد تصادفات و حوادث رانندگی که وجود دارد نداشتن بیمه ثالث حتی برای چند روز کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد چراکه حتی یک خسارت مالی چند میلیون تومانی می‌تواند درد ساز باشد چه برسد به خسارت‌های جانی چند صد میلیون تومانی. از این رو اگر بیمه ثالث‌تان را گم کرده باشید  و تصادف کنید و نتوانید بیمه نامه معتبر به پلیس ارائه دهید حتما به دردسر می‌افتید. در برخی از حوادث ممکن است پلیس خودروی شما را به علت عدم به همراه داشتن بیمه ثالث متوقف نماید.جالب است بدانید که اگر تصادف کرده باشید و حتی اگر زیان دیده حادثه باشید ، هم باید حتما بیمه شخص ثالث را به همراه داشته باشید.

مراحل دریافت گواهی مفقودی بیمه ثالث

برای گرفتن گواهی مفقودی بیمه‌نامه، بیمه گذار ابتدا باید به شورای حل اختلاف و یا کلانتری مراجعه نماید و نامه تایید گم شدن بیمه‌نامه را می گیرید. سپس با در دست داشتن این نامه به شرکت بیمه مراجعه کرده و همراه با مدارک شناسایی و مدارک ماشین (در صورت موجود بودن) درخواست صدور گواهی مفقودی  می‌دهد. شرکت بیمه هم مدارک شما را چک کرده و وضعیت بیمه‌نامه را بررسی می‌کند و سپس برایتان گواهی مفقودی بیمه ثالث صادر می‌شود.

چند نکته مهم در اعلام مفقودی اولین کار بعد از گم شدن بیمه شخص ثالث:

برای اعلام مفقودی بیمه ثالث مهم‌ترین قدم مراجعه شما به نمایندگی و یا شعبه شرکت بیمه لازم است. با اطلاع رسانی شما به شرکت بیمه در جهت گم شدن بیمه نامه، شرکت بیمه اقدامات کافی و لازم را برای صدور گواهی بیمه ثالث را انجام می‌دهد. همچنین چند نکته مهم را فراموش نکنید:

  •  فرد بیمه گذار باید نام شرکت بیمه گر بیمه ثالثی که گم شده را به خاطر داشته باشد و در اسرع وقت، گم شدن بیمه ثالث خود را به شرکت بیمه اعلام نماید.
  • اگر فرد بیمه گذار شرکت بیمه گر بیمه نامه گم شده را به یاد نداشته باشد می‌تواند به کمک استعلام بیمه مرکزی و با وارد کردن شماره پلاک، شماره شاسی، شماره موتور،  شماره بیمه نامه و نام شرکت بیمه قبلی خود را از طریق استعلام بیمه ثالث از بیمه مرکزی دریافت نماید.
  • با اطلاع داشتن از شرکت بیمه و شماره بیمه نامه می‌توانید به شرکت بیمه مراجعه کرده و گم شدن بیمه ثالث را به اطلاع شرکت بیمه برسانید.

 

البته این نکته را فراموش نکنید که برای بیمه‌های ثالثی که گم شده‌اند بیمه نامه المثنی صادر نمی‌شود و  فقط یک گواهی بیمه ثالث را شرکت بیمه به بیمه گذار با درج اطلاعات خودرو و اطلاعات بیمه نامه‌ای در اختیار بیمه گذار  قرار می‌دهد. بیمه گذار باید گواهی بیمه شخص ثالث را تا زمان تمدید بیمه نامه نزد خود نگه دارد تا در زمان تمدید بیمه نامه جدید با حفظ سابقه عدم خسارت بیمه نامه قبلی صادر شود. اگر در طول داشتن گواهی بیمه نامه ثالث به خسارت بخورید ، می‌توانید با ارائه این گواهی به شرکت بیمه از پوشش‌های بیمه نامه خود استفاده کنید.

 

گواهی المثنی بیمه ثالث چیست؟

با توجه به این موضوع که برای بیمه نامه‌های ثالث المثنی صادر نمی‌‌شود، گواهی نامه شخص ثالث به جای بیمه شخص ثالث گم شده در اختیار بیمه گذار قرار داده می‌شود. شما می‌توانید به جای بیمه شخص ثالث در زمان نیاز گواهی بیمه نامه شخص ثالث را ارائه نمایید. این گواهی برای زمان خسارت و هم برای زمانی که پلیس از شما درخواست بیمه شخص ثالث را می‌کند می‌توانید گواهی بیمه شخص ثالث را ارائه  نمایید. برای صدور گواهی بیمه نامه شخص ثالث به همراه داشتن مدارک شناسایی خودرو به اضافه مدارک شناسایی مالک خودرو لازم می‌باشد.

 

هزینه دریافت گواهی المثنی بیمه شخص ثالث چقدر است؟

هزینه صدور بیمه شخص ثالث المثنی

اگر بیمه ثالثتان را گم کرده باشید، باید بدانید که وقتی شما برای دریافت گواهی بیمه شخص ثالث به شرکت بیمه مراجعه می کنید، هیچگونه هزینه ای بابت صدور گواهی بیمه ثالث از شما دریافت نمی شود بلکه با مراجعه به بیمه نامه ثالثی که شما گم کرده‌اید، گواهی بیمه شخص ثالث برای شما صادر می شود. صدور گواهی ثالث  کاملا رایگان می‌باشد.


مطلب مرتبط: راهنمای خرید ارزانترین بیمه شخص ثالث


گم شدن بیمه بدنه خودرو گویا بی دردسرتر است

گم شدن بیمه بدنه خودرو گویا بی دردسرتر است

اما اگر  بیمه بدنه ماشینتان را گم کرده‌اید، داستان با گم شدن بیمه ثالث کمی فرق می‌کند. برای بیمه بدنه‌ای که گم شده، شما می‌توانید المثنی بیمه بدنه ماشین را از شرکت بیمه دریافت نمایید. برای این که المثنی بیمه بدنه را از شرکت بیمه بگیرید، ابتدا باید گم شدن بیمه بدنه تان را به اطلاع شرکت بیمه برسانید، شرکت بیمه با بررسی بیمه بدنه قبلی شما ، المثنی بیمه بدنه شما را صادر  می‌کند. با صدور المثنی بیمه بدنه، بیمه بدنه قبلی شما خود به خود باطل می‌شود. البته با صدور بیمه بدنه المثنی همه تخفیفات قبلی شما همچنان جاری بوده و شما می‌توانید برای بیمه بدنه سال دیگر از همه تخفیفات سال قبل خود استفاده نمایید.


مطلب مرتبط:‌چرا با افزایش قیمت خودرو باید حواستان بیمه الحاقیه باشد؟


 

آیا در این زمینه سوالی دارید که بی پاسخ مانده است؟

در نهایت اگر در زمینه گم شدن بیمه شخص ثالث و بدنه سوالی برای شما باقی مانده است با گذاشتن پیام در انتهای همین مطلب کارشناسان بیمه تایم پاسخگوی شما هستند.

دردسرهای گم شدن بیمه شخص ثالث چیست؟

نداشتن بیمه شخص ثالث با توجه به اجباری بودن این بیمه نامه، منجربه جریمه توسط پلیس راهنمایی و رانندگی و در برخی از موارد منجربه انتقال خودرو به پارکینگ می شود.

آیا داشتن بیمه شخص ثالث اجباری است؟

بله ، با توجه به شرایط بیمه ثالث داشتن این بیمه نامه اجباری می باشد.

آیا برای بیمه ثالث المثنی وجود دارد؟

بیمه شخص ثالث المثنی ندارد ولی در صورت گم شدن گواهی المثنی برای بیمه نامه صادر می شود.

امتیاز شما به این مطلب چند است؟

میانگین امتیاز ۴.۳ / ۵. تعداد رای ۸

خیلی متاسفیم که این مطلب رضایت شما رو جلب نکرد!

لطفا با نظر خودتون مارو در ارتقا این مطلب یاری کنید

چه موردی رو میتونیم در این مطلب بهبود بدیم؟

تیم تولید محتوای بیمه تایم

۵۶ comments

  • سلام
    بیمه نامه ماشینمو گم کردم که ۶سال تخفیف بیمه داشت.، بعد المثنی بیمه ماشینو گرفتم ولی حالاکه ماشینو فروختم
    اون کسی که ماشینو خریده میگه تخفیف بیمه بهش تعلق نمیگیره.. ، یعنی ۶ سال تخفیف از بین رفته؟

    • سلام فرزاد عزیز. با گم شدن بیمه ثالث و حتی بدنه تخفیفات آن از بین نمی رود. بهتر است که از طریق شرکت بیمه ای که بیمه نامه تان را خریداری کرده اید پیگیری سابقه بیمه ای تان را انجام دهید.

    • سلام .آقا مهدی عزیز بیمه نامه قبل باید به شرکت بیمه تحویل داده بشه. اگر بیمه نامه تون رو تمدید کرده و بیمه نامه جدیدتون صادر شده مشکی نداره اما اگر قبل از صدور بیمه ثالث جدید بیمه نامه تون رو پاره کرده اید باید به شرکت بیمه اعلام مفقودی بیمه نامه رو اعلام نمایید.

  • سلام
    بیمه نامه ماشینم دست صاحب قبلی گم شده و گواهی المثنی گرفته که متاسفانه با اسناد ماشین به سرقت رفته وپلاک ماشین نیز بنام من عوض شده ,الان برای تمدید بیمه ثالث ماشین ,آیا تخفیفات قبلی شامل من میشه یا نه

    • اقای فرهادی نیا با شرکت بیمه تون تماس بگیرید و راهنمایی لازم رو از اونا دریافت کنید.

      • ماشین من بخاطر پارک در محل معلولین با جرثقیل به پارکینگ منتقل شده و بیمه ماشین هم گم شده. برای ترخیص حتما باید همراهم باشه؟یعنی قبل کارای ترخیص باید برم المثنی بگیرم؟

        • میتونید به نمایندگی که بیمه نامه تان را صادر کرده مراجعه کرده و راهنمایی لازم را دریافت نمایید.

    • من در زمان تمدید بیمه بیمه قبلی رو گم کردم بعد از ۴ ماه کارگزار بیمه میگه بیمه قبلی رو تحویل ندادی…توجه اینکه چند سال است ایشان بیمه بنده رو انجام میده و خود ایشان بیمه جدید رو میاره و بیمه قبلی رو میگیره.امسال بهم نگفت بیمه قبلی رو بده. الان جریمه میخوره .. چیکار باید بکنم…مقصر بنده هستم یا ایشان؟

      • جناب نورانی با آنلاین شدن صدور بیمه ثالث ، دیگر نیازی به تحویل بیمه ثالث قبل به شرکت بیمه وجود ندارد.

  • سلام
    من بیمه نامه منقضی شده سال قبل رو گم کردم ، شرکت بیمه گذار هم میگه فقط به بیمه نامه معتبر مفقودی تعلق میگیره نه به بیمه منقضی شده ، از طرفی هم بیمه نامه جدید دارم ولی گفتن اگه کاغذ قبلی رو تحویل ندی کل سابقه ت از بین میره ، در ضمن من اسکن شده و کپی رنگی تحویل دادم ولی ظاهرا بیمه مرکزی قبول نمیکنه و فقط اصلش رو میخواد به نظرتون کل ۸ سال تخفیف به هدر میره ؟ اونم برا یه تیکه کاغذ

    • صمد بزرگوار ، قوانین بیمه هم مواردی تعیین شده هستند که باید به آن ها توجه کرد و تابع قوانین آن باشیم.

  • بیمه نامه ام باشخصی که تصادف کرده ام گرفته رفته والان جواب تلفنش نمی دهد برای جلو گیری از سؤء استفاده چکار کنم

  • با سلام
    بنده ماشین پارس مدل ۸۶ دارم و از سال ۸۷ تا ۹۷ بیمه بدنه بوده و شامل تخفیف اما در سال ۹۷ که جهت تمدید مجدد به دفتر بیمه مراجعه کردیم به دلیل گم شدن برگ بیمه از بیمه کردن ماشین به بهانه اینکه باید حتما برگ بیمه سال قبل باشد از بیمه کردن ماشین سر باز زدند.
    بنده با وکیل حقوقی که صحبت کردم گفت میتونستن طبق سوابق بیمه ماشین مجدد بیمه کنن.
    الان حدود یک ماه دچار تصادف شدم و خسارت به ماشینم وارد شده.
    ایا میتونم شاکی دفتر بیمه بشم؟ جهت اینکه چرا با این همه سابقه ماشین بیمه نکردند باید پاسخگو باشن

    • سرکار خانم سیمین، بیمه شخص ثالث المثنی ندارد ولی در صورت گم شدن بیمه بدنه شما می توانید به راحتی المثنی بیمه نامه تان را تهیه کرده و تخفیفات بیمه نامه تان نیز سر جای خود بوده و می توانید به راحتی از پوشش های بیمه نامه تان استفاده کنید.

  • سلام و عرض ادب
    در صورتی که ۲ شخص تصادف کرده اند و بیمه نامه ها جابه شدن و مقصر حاظر به جبران خسارت نیست .زیان دیده شکایت کرده و طی این مدت مقصر میتواند برای بیمه شخص ثالث خود گواهی گرفته و توسط ان خودرو را به فروش برساند؟
    و راه جلو گیری از این اقدام مقصر چیست ؟

    • جناب حسنی ، پرداخت خسارت را شرکت بیمه انجام می دهد نه فرد مقصر. شما با همراه داشتن بیمه نامه فرد مقصر به شرکت بیمه مراجعه کنید و راهنمایی های لازم برای دریافت خسارت را از واحد مربوطه دریافت نمایید.

  • سلام…اصل بیمه نامه ماشینم گم شده ولی کپی ان موجوده..ماشینم قبلا تهران بیمه شده من خودم اصفهانم
    الان که میخوام بیمه کنم میگن اصل بیمه لازمه
    الان باید برم تهران یا میتونم اصفهان پیگیری کنم

    • خانم نسرین عزیز در زمان گم شدن بیمه نامه باید شما اقدام به تهیه بیمه ثالث المثنی می کردید. متاسفانه کپی بیمه نامه شاید نتونه کمکی برای شما باشه و به دردسر بیافتید

  • سلام وقت به خیر ماشینی خریدم که در سال ۹۵ یکبار از بیمه بدنه استفاده کرده ولی مجدد در سال ۹۶ بیمه کرده ولی سال ۹۷ تمدید نکرده و من در سال ۹۸ ماشین را خریدم ایا برای یکسال تخفیف ۹۶ میتوانم استفاده کنم با توجه به این که مدرکی در دست ندارم و فقط به شماره شاسی ماشین من در سامانه ثبت شده است

    • جناب حمیدرضای عزیز تخفیفات بیمه بدنه باید پیوسته و متوالی باشد تا بتوانید از آن در زمان تمدید استفاده کنید.

  • سلام وقت بخیر
    بنده در حال خرید یک خودرو هستم که متاسفانه بیمه ی شخص ثالثش گم شده و فروشنده از بیمه الحاقیه گرفته به من گفتن در صورت به نام زدن ماشین با الحاقیه تمام تخفیف بیمه از بین میرود و تخفیف بیمه به من تعلق نمیگیره این درسته ؟

    • خانم خلج ، اگر الحاقیه بیمه ثالث قبلی رو دارید میتونید تخفیفات قبلی رو هم به بینه نامه جدیدتون منتقل کنید.

  • سلام میخواستم ببینم چطوری میتونم از طریق شماره پلاک موتور سیکلت ویا شماره شاسی یا بدنه یا کدVINثبت شده روی کارت موتور بفهمم ایابیمه شخص ثالث شده یا خیر و ارگ دارای بیمه است شرکت بیمه کننده نیز استعلام میشود؟؟ممنون

  • من دو روز پیش تصادف جزئی در خیابان داشتم مقصر حادثه بودم بیمه‌نامه را به صاحب ماشین صدمه دیده دادم شماره موبایلم را هم دادم هنوز زنگ نزده اگر خبری از ایشان نباشد چه کار کنم دو است که نمی‌توانم ماشین را بیرون ببرم.

    • جناب غلامی میتونید به شرکت بیمه تون مراجعه کنید و راهنمایی لازم در این باره رو بگیرید. به احتمال زیاد بیمه المثنی براتون صادر میشه

  • باسلام و احترام
    بنده قصد خرید یک ماشین را دارم. فروشنده اعلام کرده که المثنی بیمه شخص ثالث رو هم گم کرده!
    با مراجعه به شرکت بیمه یک گواهی استعلام از بیمه با مهر ارائه کردن.
    آیا همین گواهی استعلام با مهر بیمه کفایت میکنه؟
    با تشکر

    • جناب میر شفیعی بزرگوار برای اطمینان کامل از گواهینامه ثالثی که دارید می تونید با شعبه شرکت بیمه ای که بیمه نامه تون از اونجا صادر شده نیز می تونید کمک بگیرید.

  • سلام وقت بخیر،درصورتی که بیمه شخص ثالث مفقود نشده باشه(فقط تو ماشین شسته شده باشه?) و موجود باشه ،با تحویلش به بیمه میتونیم یه بیمه نامه دیگه دریافت کنیم؟!

    • جناب جعفری اگر نوشته های بیمه نامه هنوز خوانا باشه میتونید از این بیمه نامه استفاده کنید. همچنین میتونید به شرکت بیمه مراجعه کنید و با ارائه این بیمه نامه درخواست بیمه ثالث المثنی دریافت کنید.

  • با سلام آیا در هنگام خرید بیمه بدنه خودرو احتیاجی به دادن برگه بیمه بدنه قبلی به نمایندگی بیمه بدنه جدید هست؟

  • ضمن سلام و خسته نباشی عارضم که من بیمه نامه ماشینم رو که از ۹۶ دیگه بیمه نبوده متاسفانه گم کردم حالا میخوام بیمه کنم یادم نمیاد که کدوم بیمه گزار بیمه کرده اگه ممکنه کمی مبسوط تر در اینباره توضیح بدید. ممنون. فضل الله صفری

    • جناب فضل الله بزرگوار می تونید می تونید به کمک سنهاب و مشخصات خودروتون مشخصات بیمه نامه تون رو پیدا کنید. به بخش سنهاب بیمه مرکزی مراجعه کنید.

  • با سلام
    من پارسال بیمه بدنه ماشینم رو گم کردم.الان میخوام بیمه را تمدید و با یک شرکت بیمه دیگه انجام دهم ولی شناره و مشخصات بیمه قبلی رو ندارمحتی مطمعن نیستم کدوم شرکت بیمه بوده.چه باید بکنم؟

    • حمید بزرگوار میتونید به سایت بیمه مرکزی (سنهاب) مراجعه کنید و با وارد کردن مشخصات شخصی بیمه نامه هایتان را بررسی کنید.

  • سلام با کسی تصادف کردم مقصر بودم چون پول نداشتم بیمه نامه و مدارک دادم بابت گرو چون خسارتش کم بود قرار گذاشتیم خسارتش رو نقدی بدم مدارک بگیرم الان دو ماهه تلفن جواب نمیده دو بار هم جواب داده سر کارم گذاشته الان چطور میشه فهمید که از بیمه نامه استفاده کرده یا نه؟

    • جناب صادقی اگر دسترسی به نمایندگی دارید لطفا با نمایندگی که بیمه نامه تون رو صادر کرده تماس بگیرید و درخواست بررسی پرداخت خسارت رو نمایید.

      • سلام
        با شخصی تصادف کردم که مقصر بودن. خسارت جزئی هست. کارت ماشین و بیمه نامه رو ازشون گرفتم قرار شد نقد پرداخت کنن اما بعدا زیر بار نرفتن آیا بدون حضور مقصر بدون کروکی میتونم خصارت بگیرم؟ واینکه مقصر با این شرایط و عدم حضور برای پرداخت خسارت میتونه بره بیمه نامه المثنی بگیره. در این حالت باید چیکار کرد؟

        • با پلیس تماس بگیرید و اعلام خسارت کرده و برای دریافت خسارت با شرکت بیمه تماس بگیرید.

  • سلام خسته نباشید بیمه شخص ثالث من مهرهش بر اثر رخیتن اب بیشتر جوهرش از بین رفته الان این بیمه با این گونه شرایط و این گونه مهره قابل استفاده است یعنی مشکلی داره یا نه باید چی کار کنم

  • سلام و عرض ادب
    اینجانب بیمه ماشین را گم کرده ام و متاسفانه نام شرکت بیمه گذار را فراموش کرده ام. از بیمه مرکزی هم استعلام گرفتم که پیامک آمد که بیمه نامه ای با این مشخصات یافت نشد! برای استعلام یا تمدید باید چکار کنم؟! سپاس از راهنماییتون.

    • جناب ظریف بزرگوار لطفا به سنهاب سایت بیمه مرکزی مراجعه کرده و با وارد کردن اطلاعات خودرو مشخصات بیمه تون رو مشاهده نمایید.

  • سلام من ماشین مزایده خریدم بیمه ماشین تموم شده و دو سه سال ازش گذشته بیمه نامه قدیم همراش نبود الان من چکار کنم

    • جناب امید عزیز اگه شرکت بیمه قبلتون رو می دونید با اون شرکت تماس بگیرید و درخواست تمدید بیمه نامه تون رو از آن ها داشته باشید.

  • با سلام وعرض ادب
    در سال ۹۲بیمه نامه خودرو گم شده متاسفانه بدلیل اختلاف حساب با مالک خودرو مدارک مورد نیاز موجود نبوده اقدام به صدور المثنی نگردیده از سال ۹۳بیمه نامه مجدد صدور شده ولی از آن موقع تا امسال ۹۹تخفیف قبل بمدت ۴سال اعمال نمیگردد …!
    آیا برای اقدامات راه قانونی وجود دارد!؟
    از کارشناس محترم سایت تقاضای دارم با علم عالی خود راهنمای کامل بفرمایند
    سپاس از زحمات عزیزان

    • جناب گلزاده بزرگوار، می تونید از شرکت بیمه ای که بمیه ثالثتون رو تهیه کردید کمک بگیرید تا شاید بتونید سابقه بیمه ثالث رو منتقل کنید.

  • سلام من تعمیراتی روی ماشین یکی از مشتری هام انجام دادم اما چون کارتش مسدود بود قرار شد که فرداش هزینه تعمیر و بده و کارت ماشین و بیمه نامش رو گذاشت پیشم اما دوروزه که ازش خبری نیست وگوشیش رو هم جواب نمیده میخواستم اگر ممکنه راهنمایی کنید درضمن ماشین رو هم دو روز بود که خریده بود.

  • سلام من ماشین تازه از نمایندگی خریدم همه مدارکش امد ولی بیمه نداد میگن سیستمی شده چطور میتونم بفهمم مال کدوم شرکت تریخش کیه ممنون میشم راهنماییم کنید