بیمه تایم
بخشودگی جریمه بیمه ثالث

راهنمای بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳

۵
(۱)

بیمه نامه ثالث یک بیمه نامه اجباری است و همه دارندگان وسایل نقلیه باید بیمه شخص ثالث را برای وسایل نقیله شان تهیه نمایند. حال اگر در زمان تمدید و سررسید تاریخ بیمه نامه، پرداختی بیمه نامه به موقع انجام نشود مشمول جریمه می‌شود. جریمه بیمه شخص ثالث به صورت روز شمار در حق بیمه محاسبه می شود.  جریمه بیمه شخص ثالث شامل همه خودرو ها و موتور سیکلت ها و ماشین آلات کشاورزی می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی انواع جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بپردازیم.

طرح بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث شامل کدام وسایل نقلیه می‌شود؟

مالکان همه وسایل نقلیه در زمان اعلام بخشودگی دیرکرد بیمه شخص ثالث با همه نوع کاربری از جمله خودروهای سواری، تاکسی، کامیون، اتوبوس و ماشین الات کشاورزی و موتور سیکلت می‌توانند بدون پرداخت جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را تمدید می‌کنند. با اجرای طرح بخشودگی دیرکرد بیمه شخص ثالث،  همه وسایل نقلیه می‌توانند اگر تاریخ انقضای بیمه نامه آنها گذشته باشد به هر تعداد روز می‌توانند از بخشودگی جریمه بیمه ثالث استفاده کرده و بدون جریمه بیمه نامه تان را تمدید نمایید. با پایان بازه بخشودگی جرایم بیمه ثالث، دیگر امکان بخشودگی بیمه نامه وجود ندارد و بیمه گذاری باید بر اساس جریمه روز شمار مشخص شده در سیستم بیمه نامه اش را تمدید نماید.

مبلغ جریمه دیرکرد بیمه ثالث در سال ۱۴۰۳ چه قدر است؟

میزان مبلغ جریمه بیمه ثالث به صورت روزانه محاسبه شده و در حق بیمه لحاظ می‌شود.

جریمه بیمه شخص ثالث سال 1403

 

نحوه محاسبه جریمه دیرکرد بیمه  شخص ثالث

در محاسبه روز شمار مبلغ جریمه بیمه ثالث،چند فاکتور مهم تاثیر گذار می‌باشد از جمله:

  • نوع کاربری وسیله نقلیه
  • ظرفیت بار خودرو
  • تعداد سیلندر
  • تعداد روز تاخیر در پرداخت حق بیمه ثالث
  • جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بدون در نظر گرفتن تخفیف بیمه شخص ثالث با تقسیم حق بیمه در ۳۶۵ روز محاسبه می‌شود.

 

بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث شامل کدام وسایل نقلیه می شود؟

همه وسایل نقلیه می‌توانند در زمان اعلام بخشودگی جریمه بیمه ثالث، از این بخشودگی استفاده نمایند. البته در برخی از مواقع بخشودگی بیمه شخص ثالث برای برخی از وسایل نقلیه خاص از جمله موتور سیکلت به صورت ویژه اعلام می‌شود.

چگونه جریمه بیمه شخص ثالث بخشوده می شود؟

جریمه بیمه شخص ثالث بر اساس بخشنامه‌هایی که به صورت دوره ای در بازه‌های زمانی مختلف ارائه می‌شود. بخشودگی برای همه روزهای جریمه‌هایی عقب افتاده در بیمه ثالث می‌باشد. که در صورت تمدید بیمه ثالث در آن بازه همه جریمه های شما صفر می‌شود.

البته توجه داشته باشید که این طرح تنها شامل بیمه‌نامه‌های یک ساله است. یعنی رانندگانی که قصد خرید بیمه شخص ثالث کوتاه مدت، مثلا سه ماهه یا شش ماهه را داشته باشند، نمی‌توانند از بخشودگی جرائم آن بهره‌مند شوند.

شرایط خاص بخشودگی جریمه تاخیر در پرداخت بیمه ثالث

علاوه بر بخش‌نامه های دوره ای که برای بخشودگی جرایم که در زمان تمدید بیمه نامه اعلام می‌شود، در برخی از شرایط خاص امکان بخشودگی تاخیر در پرداخت حق بیمه ثالث وجود دارد از جمله به سرقت رفتن خودرو  و یا در پارکینگ بودن خودرو  در هر دو حالت با نامه پلیس امکان بخشودگی جرایم تاخیر در پرداخت بیمه ثالث وجود دارد.

آیا دیرکرد بیمه شخص ثالث بر روی تخفیف بیمه‌نامه تاثیر می‌گذارد؟

خیر؛ هیچ ارتباطی بین بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث با خود بیمه نامه ندارد! هر زمانی که از در مدت اعتبار بیمه شخص ثالث، از شرکت بیمه خسارتی دریافت نکنید، به شما تخفیف بیمه شخص ثالث تعلق می‌‌گیرد.

آیا به خودروی مسروقه جریمه دیرکرد شخص ثالث تعلق می گیرد؟

خیر، در صورتی که خودروی شما در زمان موعد سررسید بیمه نامه ثالث شما دزدیده شده باشد، می‌توانید با دریافت گواهی از کلانتری به همراه مشخصات ماشین تان از پرداخت جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث این مدت معاف شوید.

آیا بخشودگی جریمه شامل خودروهای قدیمی می شود؟

بله؛ اما میزان درصد تخفیف جریمه ممکن است که متفاوت باشد.

در هر سال، چند بار بخشودگی اعلام می شود؟

اعلام بخشودگی با توجه به شرایط اعلامی بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه و ممکن است که سالی یکبار یا چند بار اعلام شود.

چگونه از جریمه دیر کرد بیمه شخص ثالث پیشگیری کنیم؟

با خرید آنلاین بیمه شخص ثالث از بیمه تایم ، و با یادآوری تمدید بیمه ثالث می‌توانید تاریخ تمدید بیمه نامه تان را همواره اطلاع داشته و بدون تاخیر و دیرکرد بیمه نامه ثالثتان را تمدید نمایید.

امتیاز شما به این مطلب چند است؟

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد رای ۱

خیلی متاسفیم که این مطلب رضایت شما رو جلب نکرد!

لطفا با نظر خودتون مارو در ارتقا این مطلب یاری کنید

چه موردی رو میتونیم در این مطلب بهبود بدیم؟

تیم تولید محتوای بیمه تایم

اضافه کردن نظر